Friday, October 3, 2008

2nd Raya

2nd Raya : Aku sekeluarga balik kampung. Wan pun ada pesan kat mak,sebelum ini, pelawa aku balik kampung, bawa anak2. Almaklumklah sejak atuk meninggal sebelum puasa 2008, belum ada aku balik ke kampung lagi. Bukan tak nak balik, cuma kesibukan jkerja2 harian samada di tempat kerja atau jaga baby.

Dalam perjalanan pulang ke kampung didapati jalan agak sesak dan kerata bergerak perlahan. Memang pelik tapi benar dalam hutan pun ada trafic jam. Bukan disebabkan kemalangan jalanraya atau kenderaan berat tapi ia adalah disebabkan bertambahnya bilangan kenderaan, pada suatu masa, jalan 2 line jadi 1 line dan kerapnya kenderaan slow down dan berhenti kerana nak masuk simpang jalan ke kampung masing2. Apa tidaknya, rumah masing2 memang tepi jalan je. Walau bagaimanapun ia cuma bersifat sementara sahaja kerana lepas raya maka jalan akan jadi kosong semula...boleh golek golek di tengah jalan, macam ayam golek atau lembu kena langgar dan tergolek di tepi jalan...

Sampai di kampung boleh dikatakan semua ahli keluarga ada seperti keluarga mak ngah, mak wa dan mak su. Adapun keluarga Pak Ndak dah pi jalan2 raya di kampung isterinya. dan kalau tak silap Mak Lang pun ikut sekali.

Namun Mak Tieh kena balik awal kerana suaminya kena koje petang ni jugak, almaklumlah polis kena bertugas menjaga keselamatan. Mak Cik pun balik awal kerana pergi beraya kerumah mertuanya.... emm tiada maklumat lanjut.

Apa pun Anwar tetap happy kerana adanya Aiman, Izzwan dan Amirul dimana mereka2 tu sudi bermain bersama2.. Malah masa ni jugaklah Anwar kenal apa itu ayam kerana selama ni tak pernah dia tengok ayam real punye melaikan ayam dalam buku atau telah siap d goreng. So apa lagi, dia pun kejarlah ayam2 Wan nya. Besar nanti bolehlah tolong Wan tangkap ayam then buat rendang. Anwar begitu aktif naik turun rumah Wan nya sehingga Mak Lang (mira) pun tak terdaya nak jaga.

Lepas makan tengahari yang dipinda ke petang, aku sekeluarga pun balik. Sebelum balik sempat juga bergambar dengan ahli keluarga di kampung untuk di jadikan kenang2an di masa hadapan.

No comments: