Thursday, October 2, 2008

RAYA dah..

1 Oct : Semalam berakhirnya bulan Ramadhan untuk tahun ini. Terasa begitu pantas masa berlalu tanpa menunggu sesiapa dan kenapa. Tidak cukup rasanya beramal ibadah di bulan puasa, banyak yang tinggal dari yang terlaksana. Memang rugi, tapi apa nak buat masa itu akan terus berlalu. Harapan akan bertemu kembali Ramadhan pada tahun hadapan.

Kini Syawal menjelang tiba. Hari kemenangan buat Umat Islam keseluruhannya dalam berjuang menentang hawa nafsu dan mencari keredhaan Allah. So aku sekeluarga tidak lupa menyambutnya sebagaimana umat Islam yang lain.

Sebelum melangkah aku pergi ke masjid bersama Abah, sempat aku mandikan anak2. Al maklumlah Sayang sibuk membantu emak di dapur. Lagi pun selepas solat Aidilfitri, Mak dan Abah akan berangkat ke Kuantan untuk menziarahi emak Abah yang masih disana.

Jam 8.16am, so aku, Angah Sepul dan Abah berangkat pergi ke masjid. Fikri dan Mamat menyusul kemudian. Penuh juga masjid, semua ada : tua, muda, kanak2, malaysian dan foreigners, semua berpakaian indah2 berlaka. Aku cuma pakai baju melayu hijau dan kain pelekat, tak pakai samping pun kerana tempah baju je. Memang dah plan macam tu kerana selama ni pun teramat jarang sangat2 nak pakai baju melayu lengkap. Lagipun aku memang tak suka pakai samping, terasa rimas. Mungkin tak sampai seru lagi kot....?

Hari ni Abah yang sampaikan khutbah, penuh bersemangat. Apa yang dikhutbahkan adalah berkaitan adap budi dan budaya menyambut Hari Raya sebagai seorang Muslim. Jauhi perkara2 maksiat dan kemungkaran.

Habis solat, maka semua bersalam-salaman dengan iringan alunan selawat keatas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Kemudian aku balik bersama2 dengan Abah, Angah Sepul dan Fikri.

Sampai dirumah terus bersarapan bersama2. Aktiviti kemuncak hari ini adalah sesi bergambar dengan semua ahli keluarga. Tahun lepas tak sempat ambil gambar kerana Mak dan Abah pergi ke Kuatan sebelum solat Hari Raya.

Selepas selesai sesi bergambar dengan pelbagai possing, Mak dan Abah pun berangkat pergi ke Kuatan dengan ditemankan oleh Fikri. Rupa2nya Farid juga akan pergu cuma dia akan tunggu di pertengahan jalan (KL).

Aku dan Sayang pun berangkat juga, tapi bukan ke Kuatan tetapi balik kampung di Ampangan. Dekat je, sekitar 10 minit jauhnya... Mak dan Mira memang tunggu kehadiran aku sekeluarga sebelum mereka balik ke kampung Talang.






1 comment:

MuScLEgAiN said...

selamat hari raya
jika ada kelapangan jemputlah ke....
http://yoshimura-omar.blogspot.com/