Saturday, October 4, 2008

Raya ke 3

3 Oct : Hari ni lepas solat Jumaat lebih kurang jam 4pm, aku sekeluarga, abang-adik-kakak ipar dan Abah meneruskan amalan tahuan menziarahi rumah keluarga masing (rumah menantu2 Abah). Adapun biasanya de Tour ni hanya keluarga2 yang menetap di N9, yang diluar kawasan amatlah jarang untuk di ziarahi.

So 5 buah kereta menyertai de Tour Raya ni...

Rumah pertama adalah rumah mak aku. Nasib baik Mira ada, boleh juga tolong2 Mak. Afnan dan Anwar tak lepas peluang bermain dengan kucing Iwan. Tapi Anwar pandang2 jelah, dia tak berani nak usik, geli agaknya. Mak tak buat apa2 menu special pun, hanya bancuh air sirap je. Lagi pun mereka baru balik dari kampung dan aku pun tak bagii tau awal2. Tapi ok jugak, semuanya berjalan lancar dan pantas. Lepas masing2 menjamah kuih2 raya, next destination adalah ke kampung Along (romzi).

Rumah ke dua, ada menu special, keluarga Along hidangkan mee goreng panas. Sudah rezeki, perut pun dah kosong. So masing2 bukan setakat makan sepinggan, ada yang bertambah2 makannya. Sedap pulak mee nya tu. Kali ni Anwar dapat tengok kambing dengan jelas kerana keluarga Along ada bela beberapa ekor kambing. Rasa2 bukan kambing local, kambing import. Agak pelik bila melihat kandang kambing yang besar dan panjang tu dibina berdekatan dengan rumah. Almaklumlah kambing tak ada tandas tertutup, so paham2 jelah...

Lepas beredar dari kampung Along, kami semua singgahlah sekejap ke masjid berdekatan untuk bersolat Asar. Alhamdulillah kami dapat berjemaah.

Destinasi seterusnya adalah ke kampung Angah (sepol). Namun terpaksa ditangguhkan ke hari esok kerana hari pun dah nak malam. Perjalanan masih jauh, terpaksa merentas hutan dan estate. Abah risau akan baby Afiqah dan Anwar, takut2 di ganggu setan / jin. Maka semua setuju berhenti setakat ni je dan semua pun beredar pulang.

Lepas Isyak, sambung lagi de Tour. Tapi pi rumah Pak Teih je (adik mak mertua). Tak jauh pun, dalam satu taman, cuma kena lintas jalan besar.

Itulah program untuk hari ini...cepat dan memenatkan. Apa pun semua orang happy dan aku pun ada ambil gambar2 menarik yang boleh di kongsi bersama nanti..


No comments: